fredag 5. desember 2008

Barnets verd...

I dag sitter jeg på Personvernkonferansen 2008 i Oslo. En vært interessant dag. Det som gjør meg mest betenkt, er den manglende respekt som vi voksne viser barn i mange sammenhenger. Åjoda, jeg tramper i salater og klaverer jeg og...Allikevel nekter jeg å godta at barna skal ha så svake rettigheter - og at vi som en kollektiv voksen befolkning makter å vise dem så liten tillit. Det slår meg at flere voksne ikke makter å skille sak og person, hensikt og middel....

Ta for eksempel saken om dette forslåtte elevregisteret...som på INDIVIDNIVÅ skal kart legge sosialt liv, etnisitet og seksuell legning - fordi det kan være behjelpelig i forhold til barnas læringsmiljø - og derfor bidra eller hemme læringskvaliteten. Tenk om man hadde gjort det omvendte: Forslått å kartlegge læringsresultatene til lærerens seksuelle legning... Det hadde vært noe det!! Når vi smaker på den sitronen, begriper vi kanskje hvor annerledes vi tenker om barn vs. voksne...... I hope I die before I get old! (Pete Townsend, The who)

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg leste dette før jul, og ble ganske sjokkert - har du noen linker til det?